Den perfekta julklappen x 2

Jag har fått nöjet att läsa noveller från Hoi förlag och jag började med julnovellerna eftersom jul ändå var ganska nyligen.

Den perfekta julklappen

Titel: Den perfekta julklappen
Författare: Bodil Mårtensson
Förlag: Hoi Förlag
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: e-novell
Sidantal: 15
Läst på språk: Svenska

Mitt betyg:

 

Novellen handlar om Stefan Sandeman som precis kommer hem från jobbet dagen innan julafton. Hans fru Nora håller på att slå in julklappar och har pyntat huset. Han tycker livet är tråkigt och vill egentligen inget hellre än att vara hos sin älskarinna Emily. Han har gjort upp storslagna planer för hur han ska få spendera resten av sitt liv med Emily och slippa frun Nora.

 

Mina tankar

Novellen kändes lite absurt till en början. Stefans planer verkade lite korkade på ett sätt men även genomtänkta på ett sätt. Allt gick ju strålande tills han öppnade sin julklapp och novellen slut tog, en i mina ögon, riktigt rolig vändning. Jag skrattade efter att ha läst klart den åt Stefans dumhet.

Jag kan varmt rekommendera den här novellen. Läs den ni får er ett gott skratt mot slutet!

 

Titel: Den perfekta julklappen
Författare: Sölve Dahlgren
Förlag: Hoi Förlag
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: e-novell
Sidantal: 10
Läst på språk: Svenska

Mitt betyg:

 

Novellen handlar om Johan som jobbar på en reklambyrå och alltid gör saker in i sista minuten. Nu är det sent dagen före julafton och han har inte köpt julklappen till flickvännen än. I sista stund tar hans sig till centrum i hopp om att det han har tänkt ut finns kvar. Man får helt enkel följa honom i hans problemfyllda julklappsinhandling.

 

Mina tankar

Den här novellen var kul. Johan känns lite stereotypisk men det funkar bra i sammanhanget. Jag satt åtminstone och log och skrattade lite när jag hade läst klart novellen.

Jag kan varmt rekommendera den. Den har en liten myskänsla över sig i slutet. 🙂

Tack, Hoi förlag, för två kul noveller!

 

Det bästa med den här lilla novellsamlingen är att intäkterna går till Cancerfonden, så köp gärna novellerna om ni har möjlighet. Ni hittar dem på Adlibris, Bokia, Bokon och Bokus.

 

Kommentera

