Tankar för 2013

Jag vet att det nya året 2013 har kommit en bit på väg redan. Men jag har inte haft tid förrän nu att sätta mig och skriva ner mina tankar och mål för det nya året.

Ursäkta, det här blir ett långt textinlägg. Men jag behövde få skrivit ner mina tankar. 🙂

 

Vi kan ju börja med livet.

I slutet av december hoppade jag ett individuellt viktminskningsprogram på eXercise. Det innebär att jag har lagt om min kost, tränar gruppträning 2-3 gånger i veckan, har ett PT-pass (PT=Personlig tränare) i veckan och går två powerwalks i veckan. Hittills tycker jag att det har fungerat ganska bra vad gäller maten. Det har varit lite runt jul och nyår som inte har varit helt hundra men i det stora hela verkar det vettigt. Med anledning av detta kommer det att dyka upp lite matrecept ibland. Jag hoppas att det inte gör något. Orsaken är att det gör det enklare för mig att hitta dem igen om jag vill laga maten fler gånger. Träningen tycker jag har gått otroligt bra. Jag gillar verkligen PT-passen eftersom jag är själv på de passen och de är utformade med tanke på mig så känns det som att jag får ut mycket mer av träningen på dem än på de vanliga gruppträningspassen. På mina powerwalks har jag tagit tillfället i akt och börjat lyssna på ljudböcker. Hittills har jag tagit mig igenom en, men då lyssnade jag lite även när jag gjorde annat.

Vi funderar på att åka på semester antingen till Mexiko eller Thailand (igen). Vi har inte helt lyckats bestämma oss vilket av ställena vi föredrar. Men det lutar nog mest åt Thailand för vi längtar efter maten där. Men vi får väl se hur det blir med det hela. 🙂

I november byter jag bort tjugotalen mot trettiotalen (jag fyller alltså 30 år). Det ska bli lite spännande. Men jag har inte planerat något firande och jag tror inte att jag kommer att göra det heller om inte min käre man hittar på något. Vi får väl se. Det är ju ett tag kvar.

I övrigt så jobbar jag på som vanligt.

 

Kost- och träningsutmaningar

På nyårsafton kom eXercise med två utmaningar som man kunde haka på om man ville och onykter som jag var sade jag att jag hänger på. Dessa utmaningar pågår från 1/1 till påskafton (30/3).

Den första är att man ska göra plankan i 200 minuter. Den här utmaningen går jättebra just nu och fortsätter det i den här takten så är jag nog klar med mina 200 minuter i slutet av januari. Fortsätter det så här bra kanske jag ökar målet. Men vi går se framöver. Vill ni se hur långt jag har kommit med den här så är det bara att titta längst ner i spalten till höger. Jag har en liten flik om det där.

Den andra handlar om att inte avstå från godis, läsk, chips, paj med socker, bullar, tårta, kakor, glass, öl, cider, drinkar, o.s.v. Men det är tillåtet med två glas torrt rött vin per månad och fyra rutor mörk choklad (minst 70 % kakao) per vecka. Den här utmaningen känns inte så svår för mig med tanke på min laktosintolerans. Jag äter knappt något sött nu för tiden så det är inte så mycket jag måste avstå.

 

 Bokutmaningar!!!

Först ut är att eftersom jag fyller 30 år i november så ska jag fram tills födelsedagen försöka fokusera på listan ”30 böcker innan 30 år” så att jag faktiskt får läst böckerna där.

I början av januari drog Lyran igång ännu en klassikerläsning och jag är med på den så fram till 30/4 ska jag försöka klämma in en del klassiker för det här.

I Goodreads Reading Challenge för 2013 har jag satt 45 böcker som mål. Men eftersom det även kommer att bli en del noveller så tror jag att måste höja den siffran inom en inte allt för lång framtid. Orsaken till att jag satte en så låg siffra är för att jag bland annat ska läsa ”Don Quijote de la Mancha” innan november och den är för det första väldigt lång och jag tänkte även läsa den på originalspråket spanska. Det var ju ett tag sen jag läste någon längre text på spanska så det kommer ju att ta lite tid med den läsningen skulle jag gissa. Vill ni se hur långt jag har kommit med den här utmaningen så är det bara att titta längre ner i högerspalten för där finns en mätare för detta.

I övrigt ska jag beta av recensionsexen som ligger på hög och väntar på mig. Det kommer ju dyka upp en del nya under våren också. 🙂

I år hade jag tänkt att jag inte skulle ge mig på allt för många utmaningar för jag blir bara stressad över att jag inte hinner läsa det jag hade tänkt för att klara utmaningen.

 

Kommentera

