Bokvård

Hur vårdar/sköter ni era böcker?

Jag började fundera över detta efter att har köpt ”Boken om morfar prosten” av Eva Bexell där det en sida var utriven i texten. Det stod inget om det i beskrivningen av boken vilket jag irriterar mig på. Men, men gjort är gjort. Så nu tänkte jag att jag efter bästa förmåga ska försöka åtgärda problemet.

 

Jag har lånat ”Prostens barnbarn” från biblioteket. Det var i den boken sidan var trasig. Min tanke är att jag kopierar de två berörda sidorna, skär/klipper ut dem och på något sätt fäster dem i boken på rätt plats.

 

Så här såg mitt arbete med att laga boken ut:

Biblioteksboken och kopiatorn
Den trasiga sidan
De kopierade sidorna
Sidorna är nu utskurna
Resultatet
Resultatet

Resultatet blev helt okej trots allt. Jag gjorde så gott jag kunde. Boken är i alla fall komplett nu igen. 🙂

 

Alla böckerna som inte har hård pärm brukar jag klä med kartplast. Så här kan det se ut.

Jag använder kartplast (såklart), en sax och en linjal. Saxen är tillför att klippa till bitarna och linjalen använder jag för att dra fast plasten på boken så att ytan blir så slät som möjligt.

Slutresultatet

Jag vet inte hur bra bilderna blev. Jag försökte fota allteftersom för att visa hur det blev.

 

Jag brukar även sätta en bit kartplast över signeringar i böcker för att förstärka hållbarheten på dem. Det kan se ut så här:

 

Kommentera

