En konstig släkthistoria

Jacob beslutar sig för att älska

Titel: Jacob beslutar sig för att älska
Författare: Catalin Dorian Florescu
Förlag: 2244
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 323
Läst på språk: Svenska
Översättning: Ja, från tyska
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

 

Boken handlar främst om Jacob Obertin som är ungdom under andra världskriget, men man får även stifta bekantskap med några längre bak i släkthistorien. Det hoppas lite mellan dåtid och nutid. Man får en liten glimt av hur livet i Rumänien var under och lite efter kriget och det är ganska intressant.

 

Mina tankar

Att få veta hur rumänerna eller snarare den saliga blandningen som Rumäniens folk består av levde före, under och efter andra världskriget är ganska intressant. Jag gillar sådant.

Det är intressant att se hur känslokall en far kan vara mot sin son också.

En annan sak jag gillar med boken är just historien om hur släkten Obertin hamnade i just Rumänien. Det var ingen glad historia men man drogs med i den.

Jag kan säga att det märks att boken är översatt från tyska för det är en tung text som kräver sin lästid. Det är ingen lättläst bok direkt. Men språket är ändå vackert och talande.

Det jag dock inte förstår är hur titeln hänger ihop med själva berättelsen i boken. Men det är väl ett av mysterierna med boken. 😉

Kommentera

