Bokbloggsjerka 22-25 februari

I veckans bokbloggsjerka ställer Annika följande fråga:

Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Jag vet inte riktigt om jag har drabbats av någon riktig allvarlig lässvacka någon gång. Möjligtvis kan man väl säga att åren då jag pluggade på högskola och universitet var allvarliga lässvackor. Jag orkade inte och kände inte för att läsa något mer än kurslitteraturen som var ett krav att läsa.

Jag har dock drabbats av små, minilässvackor de senaste året. De ”dyker upp” när jag råkar köra fast i en tråkig bok som jag ändå tvingar mig själv att läsa klart av olika anledningar. Är boken tråkig så brukar jag dra mig för att sätta mig och läsa den. Istället hittar jag på sjuttontusen andra saker att göra. Men till slut tvingar jag mig igenom ”problemboken” och då försvinner oftast lässvackan.

Något bra och beprövat tips på hur man tar sig ur en lässvacka tror jag inte att jag har. Jag skulle dock gissa att om man drabbas är det alltid bra att ta upp en bok som man älskar att läsa och läsa den alternativt påbörja en bok man tror att man kommer att älska och börja läsa den. 🙂

 

7 thoughts on “Bokbloggsjerka 22-25 februari”

  1. Böcker som är svåra att ta sig igenom och orsakar en lässvacka brukar jag mildra med att samtidigt som jag läser klart, också läsa lite roligare böcker parallellt. Att bara läsa en trög bok är ju för tråkigt.

  2. Jag måste vara väldigt underlig… när jag får tag på en trist bok så läser jag ännu mer än vad jag brukar. Bara för att få slut på eländet 🙂

Kommentera

