Tematrio – Sportlov

Även om sportlovet hos redan har passerat sen några veckor så var det ju sportlov på andra ställen i landet den här veckan. Därför efterfrågar Lyran den här veckan böcker där någon sport, idrott eller ett sportintresse har en betydande plats.

 

Jag måste säga att det var jättesvårt att hitta tre böcker på detta tema. Men jag tror att jag har lyckats.

 

1. ”Fever Pitch – en i laget” av Nick Hornby.
Det var många herrans år sen jag läste den här boken. Men det jag minns är att jag gillade den lite grand och att den handlade om en fotbollsfanatiker, en fotbollssupporter som är helt galen i fotboll helt enkelt. Hans liv kretsade i stort sett helt runt fotboll.

2. ”Harry Potter” (de första böckerna i alla fall) av J. K. Rowling.
I brist på bättre förslag så måste jag välja Harry Potter-böckerna och därmed nämna quidditch som ju är en fiktiv sport, men ändå en sport. Om möjligheten fanns skulle jag någon gång vilja prova på lite quidditch dock i en snällare version och inte så högt upp i luften (har nämligen lite höjdskräck).

3. ”Som Zlatan fast bättre” av Niclas Christoffer.
I den här boken spelar huvudpersonen Simon fotboll. Han är tydligen väldigt duktig på det tills han får problem med ätstörningar.

 

Kommentera

