Eldmagiker, jättar, dvärgar och alver av olika slag

Alex och Corinthia (Den eviga eldens magi, #1)

Titel: Alex och Corinthia
Författare: Patrik Bergström
Serie: Den eviga eldens magi, #1
Förlag: Lilla Piratförlaget
Recensionsex: Ja, från förlaget.
Format: Inbunden
Sidantal: 85
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om syskonen Alex (lillebror) och Corinthia (storasyster) som är föräldralösa och tas om hand av den snälle Bödvar på ett värdshus i Vildforne. En dag kommer en man i  en svart kåpa med en stav med en grön kristall på in på värdshuset. Det här blir början på ett helt nytt liv för Alex och Corinthia. De ska tränas att bli eldmagiker i en annan stad av eldmästaren Draug. På sin vandring dit stöter de på svartalfer och jättar som de kämpar mot. De får även träffa dvärgen Revin Silverskägg.

 

Mina tankar

Första kapitlet var lite konstigt och fick mig att börja undra vad sjutton det här var för bok. Men sen tog den fart och jag kan se att författaren har inspirerats av ”Sagan om härskarringen”. Men han har ändå lyckats skriva sin egen berättelse. Man dras snabbt med i berättelsen. Jag gillar den jättemycket.

Det var en riktigt bra bok som jag varmt kan rekommendera för barn, men även en och annan vuxen som gillar fantasy. 🙂

 

Det bästa är att jag redan har del två hemma och kan börja läsa den direkt. 😉

 

Tack för en riktigt bra bok, Lilla Piratförlaget!

Kommentera

