Goda ninjor finns!

Ninja Timmy och de stulna skratten (Ninja Timmy, #1)

Titel: Ninja Timmy och de stulna skratten
Författare: Henrik Tamm
Serie: Ninja Timmy, #1
Förlag: Bonnier Carlsen
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 206
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris (fysisk bok, e-bok), Bokia (fysisk bok, e-bok), Bokon, Bokus (fysisk bok, e-bok), CDON (fysisk bok, e-bok)

 

Boken handlar om katten Timmy och hans vänner minken Simon och grisbröderna Kasper och Jasper. Efter att ha blivit överfallna av Gribbelkusinerna (vildsvinen) i en mörk gränd så hamnar Timmy på villovägar och träffar leksaksmakaren Alfred (människa). Efter några dagar återses vännerna och de vill göra något åt alla brott som sker. De startar ett ninjagäng, ett snällt ninjagäng. Alfred förser dem med magiska leksaker för att hjälpa dem. Efterhand upptäcker de att staden har stora problem. Barn kidnappas och kommer tillbaka utan sina skratt. De ger sig på att lösa fallet…

 

Mina tankar

Den har skrivits att den här boken är en perfekt högläsningsbok och det kan jag verkligen hålla med om. Tyvärr har jag inga barn som jag kan läsa högt för men det vore ju helt underbart att få delge dem den här fantastiska berättelsen. Men de måste få möjlighet att se bilderna också under läsningens gång. De förhöjer läsupplevelsen och är otroligt vackra att titta på. Jag är helsåld på boken och kan inte komma på något kritiskt att säga om den.  Boken är välskriven och jag gillar handlingen. Det enda som möjligtvis kan ses som en kritik är att berättelsen någon gång känns väldigt barnslig, MEN den riktar ju sig till barn mellan 6 och 9 år, så det är ju egentligen inte något negativt.

Jag kan varmt rekommendera boken till alla särskilt till de som är barn och de som har barn. Läs den högt för era barn eller låt de läsa högt för er! 🙂

Min enda fråga nu är: När kommer del två? Jag vill läsa mer om Timmy och titta på fler vackra illustrationer!

 

Tack för en helt underbar bok, Bonnier Carlsen och Henrik Tamm!

Kommentera

