En kylig Härskare

Slottet av is

Titel: Slottet av is
Författare: Janina Kastevik
Förlag: Bonnier Carlsen
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 219
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris (fysisk bok, e-bok), Bokia (fysisk bok, e-bok), Bokus, CDON

 

Allt börjar med att Minna hittar en hemlig knapp i hissen i huset där hon bor. Hon trycker på den och hamnar i botten där hon går in genom en dörr. Hon kommer till Mormors trädgård. Mormor har väntat på henne och vet redan vem hon är och vad hon heter. En dag tar Minna även med sin sexåriga lillasyster Lo. De stormtrivs hos mormor. Men en dag när Lo har rymt och Minna letar efter henne hos Mormor är huset rörigt och ingen finns där. Minna börjar sin vandring längs järnvägsspåret. Längs vägen träffar hon på olika människor. De ger henne olika saker eftersom hon är den Utvalde att besegra Härskaren. Hon hittar även Lo på vägen och till slut kommer de till slottet av is…

 

Mina tankar

Den var helt okej. Man drogs med en del i handlingen. Men jag har läst bättre böcker. Det här är säkert en passande bok för sin målgrupp (barn 9-12 år). Den var dock lite löjlig ibland för en vuxen. Jag tycker att det var lite intressant att Minna agerade olika mot sin syster Lo hemma jämfört när de var i Mormors land. Jag har själv inga syskon så jag vet inte hur man brukar tänka i de lägena. Men det var något som fastnade hos mig: att hon snällare hos Mormor.

Jag gillar idén att Mormor kunde läsa om Minna i en magisk sagobok och på så sätt veta när hon skulle dyka upp. Jag kan inte minnas att jag har läst någon berättelse med det i förut. 🙂

Jag kan varmt rekommendera boken om du är ett lässuget barn mellan 9 och 12 år. Det här är en bra bok och du kan lätt läsa den själv utan någon större hjälp av dina föräldrar. Även en och annan vuxen som gillar lite alternativa världar som påminner om vår egen skulle nog gilla den här boken.

 

Tack för boken, Bonnier Carlsen!

Kommentera

