Frankrikes historia med fokus på Paris

Metronom – Frankrikes historia till rytmen av Paris metro

Titel: Metronom – Frankrikes historia till rytmen av Paris metro
Författare: Lorànt Deutsch
Förlag: Laurella & Wallin förlag
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Danskt band
Sidantal: 351
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Metronome. L ‘historie de France au rythme du métro parisien
Översättare: Alexandra Dumas
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, CDON

 

Boken berättar Frankrikes historia från första (romarna) till tjugoförsta  århundradet (idag) med utgångspunkt i Paris. Till sin  hjälp har författaren tagit Paris metrons stationer på linje 1. Han berättar historien i kronologisk ordning efterhand som han stannar på varje station.

 

Mina tankar

Jag gillar historia så den här boken passar mig jättebra. Den är intressant och välskriven. Dessutom är det en gammal kurskompis som har översatt den. Det gör det lite extra kul.

 

Emellanåt kan det bli lite rörigt med de extra faktainslagen som dyker upp i kapitlen men som helhet är boken bra.

 

Förut har jag varit lite motsträvig vad gäller att besöka Frankrike och Paris. Tidigare har jag bara åkt igenom Frankrike på väg till Spanien. Men nu vill jag åka till Paris och se allt som nämns i boken. Det vore superkul att se allt i verkligheten. Boken har alltså väckt ett intresse för Paris hos mig. Det skulle jag säga är något mycket positivt.

 

Författaren är skådespelare och historiaälskare så han verkar försöka skriva om historien på ett dramatiskt sätt och jag tycker att han lyckas ganska bra med det här för man dras med i de historiska händelser som beskrivs. Dessutom har han sållat ganska mycket i vad han tar upp av historien för varje århundrade. Den franska revolutionen, till exempel, beskrivs inte alls så mycket som man skulle kunna tro. Man får helt enkelt en liten nypa historia från alla århundradena så här långt i Frankrikes historia.

 

Jag kan varmt rekommendera boken! Gillar man historia och/eller Paris så får man definitivt inte missa den här boken!

 

Tack för en underbar (rese)läsning, Laurella & Wallin förlag!
(Jag läste boken på min Thailandsresa.)

Kommentera

