Annorlunda letande efter en sked

The Silver Spoon of Solomon Snow

Titel: The Silver Spoon of Solomon Snow
Författare: Kaye Umansky
Serie: Solomon Snow, #1
Förlag: Puffin Books
Format: Pocket
Sidantal: 225
Läst på språk: Engelska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, CDON, The Book Depository

 

 

 

Boken utspelar sig långt tillbaka i tiden och handlar om hur 10-åriga Solomon Snow lär känna Prudence och av en slump får veta att han är ett hittebarn. Herr och fru Scrubnis hittade honom invirad i en duk på tröskeln i en tvättkorg med en silversked i munnen. Detta avslöjande är början på ett sökande efter silverskeden som pappan hade pantat i staden. Solomon får med sig Prudence på äventyret för hon har egna ärenden i staden. Under sitt sökande utökas sällskapet med fler personer och djur och de stöter på olika problem och situationer som de måste lösa och ta sig ur.

 

Mina tankar

Boken känns nästan som att den är skriven på lite uppstyltad engelska. Men det funkar eftersom tiden för handlingen kan sägas vara 1700-1800-tal.

Den är lättläst men det har nog mest att göra med att den är ämnad för 12-17-åringar.

Emellanåt verkar dock Solomon lite förkorkad för att verka trovärdig som karaktär. Men oftast fungerar det ganska bra.

Berättelsen känns både annorlunda och jag tycker mig känna igen den emellanåt, men jag kan inte komma på varifrån jag känner igen den.

 

Jag kan rekommendera den om man vill läsa en annorlunda berättelse med ett väldigt oväntat slut.

 

Den var tillräckligt bra för att få mig att vilja läsa uppföljaren. Den är nu beställd. 🙂

Kommentera

