Kampen i Eyvandir fortsätter

Dvärgarnas stad (Den eviga eldens magi, #3)

Titel: Dvärgarnas stad
Författare: Patrik Bergström
Serie: Den eviga eldens magi, #3
Förlag: Lilla Piratförlaget
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 77
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

 

 

Alex, Corinthia  och Regin seglar med kungens skepp till Gladsheim för att fortsätta till dvärgarnas stad Muspelheim. På havet slåss de mot en sjöorm. De får hjälp av havsalverna.

Väl i Muspelheim är svartavlerna ett problem. De drivs upp ur djupet av en urgammal elddemon som heter Loge.

I Muspelheim får de träffa fler av sina släktingar och de utkämpar en kraftig strid mot Loge.

 

Mina tankar

Jag gillar att man inblandat i den nya berättelsen får en kort sammanfattning av de två föregående delarna i serien. Den här delen fortsätter i samma stil som de förra med flera drag från ”Sagan om härskarringen” (jämför balrogen med elddemonnen).

 

Släkthistorien som man får efter hand genom böckerna är verkligen intressant och invecklad.

 

Boken är mycket bra skriven,  lättläst och man dras med i berättelsen. Jag kan varmt rekommendera den. Särskilt om man har läst de två andra delarna.

 

Jag längtar redan till nästa del i serien. På CDON såg jag att den ska heta ”Alvernas rike” och den kommer tydligen i oktober. 🙂

 

Tack för en spännande läsning, Lilla Piratförlaget!

Kommentera

