Dr Jekyll och mr Hyde

The Strange Case of Dr. Jekyll och Mr. Hyde

Titel: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Författare: Robert Louis Stevenson
Förlag: Feedbooks
Format: e-bok
Sidantal: 75
Läst på språk: Engelska
Mitt betyg: 
Kan hämtas gratis här (OBS! Boken är på engelska).

 

 

 

Boken handlar om dr Jekyll. Men berättas ur hans advokat, mr Uttersons perspektiv.

Mr Hyde dödar en parlamentsledamot och försvinner. Det är då handlingen tar fart på allvar för problemen börjar då. Dr Jekyll blir sig själv och mr Hyde försvinner i några månader. Men sen börjar dr Jekyll dra sig tillbaka från allt vilket gör mr Utterson orolig.

Mot slutet av boken dyker dr Jekylls betjänt Poole upp hos mr Utterson i ett brådskande ärende. Han känner inte igen sin herres röst längre …

 

Mina tankar

Självklart har man ofta hört talas om den här berättelsen. Men jag har aldrig kommit så långt som att själv läsa den. Det enda jag har sett som kommer i närheten av den är i filmen ”The League” och då var mr Hyde delvis datoranimerad.

Men det var kul att äntligen få ta del av berättelsen på allvar. Det var en annorlunda läsning. Det är en berättelse som börjar i liten skala och hela tiden byggs på. Det är inte förrän i slutet läsaren faktiskt får veta hur allt ligger till.

Till en början irriterade jag mig dock på att allt berättades ur mr Uttersons perspektiv. Men efterhand så vande jag mig vid det och började till och med gilla det mot slutet.

 

Vill man läsa en ganska kort klassiker är det här definitivt ett bra förslag. Tyvärr känner ju de flesta redan till huvuddragen i historien vilket kan förta spänningen något. Men i det stora hela är det en helt okej bok som jag kan rekommendera.

 

Kommentera

