Annorlunda berättarteknik

Vi måste börja med orden

Titel: Vi måste börja med orden
Författare: Kristian Johannesson
Förlag: X Publishing
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Danskt band
Sidantal: 190
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

 

Boken handlar om Johannes som är obehörig matte- och sfi-lärare på gymnasiet. Under loven jobbar han som vårdbiträde på ett ålderdomshem för dementa.

 

Man får följa Johannes i hans vardag under ungefär ett års tid.  Man får följa med in i klassrummet där han funderar över om eleverna någon gång ska komma på honom med att inte riktigt kunna sin sak inom matematiken. Man får följa med honom hemma där han pratar med Jimmy, en prydnadsfigur som hänger i ett räck och om man drar i spaken snurrar han runt. Man får följa honom ut till en gul stuga i skogen där han vill kunna skriva poesi. Detta är bara lite av vad som händer.

 

 

Mina tankar

Jag gillar den här berättelsen om en, i grunden, vilsen 25-åring som inte vet vad han ska göra med sitt liv men ändå låter vardagen gå.

 

Boken bjuder på en annorlunda berättarteknik. Kapitlen är annorlunda en del av dem är uppbyggda som t.ex. ett frågeformulär med kryssalternativ, ett presentationsbrev, ett verbschema med olika verb i böjd form (öppna, går in, stängde, har låst). Att kunna berätta en historia med hjälp av endast några böjda verb tycker jag är fantastiskt.

 

Emellanåt kan berättelsen verka lite fragmentarisk men det fungerar med tanke på de olika berättarteknikerna.

 

I berättelsen pratar Johannes en del om olika kostymer som man/han tar på sig i olika sammanhang, exempelvis poetkostymen, lärarkostymen. Kostymen vi har på oss visar vilken roll vi spelar för tillfället. Jag tycker att det är en intressant sätt att se på livet.

 

Sammanfattningsvis kan jag säga att boken är tänkvärd och välskriven med en del annorlunda, ovanliga berättartekniker. Den har fått mig att börja fundera över mina roller i  mitt liv.

 

Jag kan varmt rekommendera den till alla. Läs den!

 

Tack för en otroligt bra bok, X Publishing!

Kommentera

