Mystiska mumier

Mystiska mumier (Den magiska trädkojan, #3)

Titel: Mystiska mumier
Författare: Mary Pope Osborne
Serie: Den magiska trädkojan, #3
Förlag: B. Wahlströms
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 65
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Magic Tree House #3 – Mummies in the Morning
Översättare: Manieri Communications
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Den här gången hamnar Viktor och Hanna i gamla Egypten. De går in i en pyramid och träffar Nilens drottning Hutepi (ett spöke) som har väntat på hjälp i tusen år. Hennes bror gömde ”De dödas bok” så att gravplundrarna inte skulle få tag i den. Men hon kan inte läsa hans meddelande om var boken är. Hon ser inte på nära håll. Hon ber syskonen om hjälp …

 

Mina tankar

Den här serien ger barnen en kort introduktion till delar av vår historia genom att barnen i berättelsen beger sig till olika tidsepoker. Det här tycker jag är mycket bra. Dessutom är historierna spännande även för vuxna.

 

Mer specifikt om den här boken i serien så gillar jag Egypten och pyramider så självklart gillade jag den här boken.

 

Jag kan varmt rekommendera den till alla 6-9-åringar och deras föräldrar. Låt barnen läsa för er eller så får de läsa själv. Boken är i alla fall riktigt bra.

 

Tack för en bra bok, B. Wahlströms!

Kommentera

