Tematrio – Favoritklassiker

 

Den här veckan vill Lyran att vi ska berätta om tre klassiker vi gillar.

 

Här är mina tre favoritklassiker:

1. ”David Copperfield” av Charles Dickens.
Den här boken läste jag när jag gick på mellanstadiet någon gång (HT 93 – VT 96). Men jag gillade den jättemycket och skulle gärna vilja läsa om den igen. Boken handlar om unge David och hur hans barndom var. Jag ser nu när jag tittar lite närmare på titeln på Goodreads att jag nog bara har läst en förkortat version av boken. Det får nog bli en läsning av fullversionen någon gång snart. 🙂

 

2. ”Brave New World” (”Du sköna nya värld”) av Aldous Huxley.
Den här var en del av kurslitteraturen i när jag läste engelska på universitetet. Det var någon gång HT 05 – HT 06 som jag läste den. Jag gillade den här boken för den påminde om Orwells ”1984” fast det här var en positiv syn på framtiden.

 

3. ”Animal Farm” av George Orwell.
Den här läste jag ganska nyligen och gillade den skarp. Här kan in läsa min recension av boken. Det här är en bok som jag tycker att alla borde läsa någon gång. Den är riktigt intressant.

 

Kommentera

