Känslorna svallar

Vi är inte sådana som i slutet får varandra

Titel: Vi är inte sådana som i slutet får varandra
Författare: Katarina Sandberg
Förlag: Gilla Böcker
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Danskt band
Sidantal: 254
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om 19-åriga Cassiopeja Svensson som nyss har flyttat till Stockholm för att studera juridik. Man får följa henne i vardagslivet. Hon tror inte på kärlek tills hon träffar Casper och helt plötsligt kan hon inte tänka på något annat.

 

Mina tankar

Det här är en sådan bok som man bara har så otroligt svårt att lägga ifrån sig. Man vill sträckläsa den. Jag kan inte sätta fingret på exakt varför man blir så uppslukad av den. Det bara händer.

 

På något sätt känner man igen sig i Cassiopeja, men ändå inte. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar för jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett bättre sätt.

 

Slutet var oväntat men ändå väntat på något sätt. Det kändes som ett självklart och bra slut utifrån hur Cassiopeja utvecklas under berättelsens gång.

 

Det finns dock några saker som jag irriterar mig lite på och det är först och främst Cassiopejas brev till Fuglesang. När man läser dem får jag intrycket av att hon är fem och inte nitton år gammal. För det andra så stör jag mig på att det saknas kommatecken på massor av ställen, särskilt i uppräkningar. Men detta kan nog ses som ett medvetet drag från författaren eftersom det inte bara sker en gång utan genom hela boken.

 

Jag kan varmt rekommendera den här boken, särskilt om man är ungdom eller ung vuxen chansen är större att den tilltalar en då. Jag tror nämligen inte att min mamma skulle gilla den här boken. Men jag bara älskar den!

 

Tack för en superbra bok, Gilla Böcker och Katarina Sandberg!

 

One thought on “Känslorna svallar”

  1. Jag gillade också boken och jag håller delvis med dig om breven till Fugelsang men jag tyckte ändå att det var intressant 🙂 Lite otippad person att skriva brev till.

Kommentera

