Bokbloggsjerka 10-13 maj 2013

 

Då var det dags för veckans bokbloggsjerka igen. Den här veckan ställer Annika följande fråga:

För en tid sedan ställde Bokhora frågan om det är finare att läsa på originalspråk. Jag deltog inte själv i debatten, men för att spinna vidare på frågan skulle jag gärna vilja veta om ni alltid försöker att läsa de böcker ni kan på originalspråket eller om ni hellre väntar på de svenska översättningarna?

 

Kan jag originalspråket så läser jag gärna boken på det språket i mesta möjliga mån. Men sen är det ju alltid lättare att läsa på sitt modersmål, i mitt fall svenska. Det som allra mest avgör om jag läser på originalspråket (förutsatt att jag kan språket) är priset på boken. Ofta är de svenska översättningarna billigare än originalet. Det irriterar mig lite, men jag kan förstå att det blir dyrare att importera en bok jämfört med att sälja en som är tryckt i Sverige.

 

2 thoughts on “Bokbloggsjerka 10-13 maj 2013”

Kommentera

