Fyra öden – fyra liv sammanflätade

I fyra par skor

Titel: I fyra par skor
Författare: Detta Prada
Förlag: Mimer bokförlag
Recensionsex: Ja, från förlaget
Format: Danskt band
Sidantal: 405
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok)

 

Boken handlar om Fabio som har flyttat till Sverige från Argentina på grund av kärleken. Han är en vilsen själ som inte riktigt känner att han hans föräldrar är hans föräldrar.

 

Boken handlar om Elektra, Fabios fru, som har en grekisk far och psykisk sjuk mamma. Elektra jobbar som PR-konsult på ett stort företag och vill vara alla till lags.

 

Boken handlar om Peder som är VD på ett stort företag och han känner Elektra sen högstadiet. Nu är hans företag hennes kund.

 

Boken handlar om Jacqueline, Peders sjuttonåriga dotter, som är en vilsen själ som dras mellan studier och att kanske jobba som eskortflicka.

 

Fabio, Elektra och Peder är alla i 30-års åldern. De lever otroligt olika liv. Men på något sätt flätas deras liv samman och en del av dem bildar mycket starka band.

 

Mina tankar

Vilken bok! Man dras med direkt i människoödena. Boken är svår att lägga ifrån sig. Man vill bara läsa vidare, trots att det blev lite trögt i mitten.

 

Fabio kände jag var en otroligt gripande karaktär. Han hade så mycket känslor som han stängde inne. De fick man som läsare en inblick i på något underligt sätt. Det fick en att känna sig medtagen efter att ha läst ett kapitel om honom.

 

Elektra blev jag irriterad på. Hon verkade både hänsynstagande och samtidigt hänsynslös med människors känslor. Men mot slutet ändrades min syn på henne. Jag kände med henne mer då.

 

Peder var jag mest arg på. Han var så sliskig och beräknad åtminstone i min läsning. Jag gillar inte sådant folk i verkligheten och personerna i boken kändes väldigt verkliga.

 

Jacqueline var en typisk tonåring men ändå inte. Henne började jag ganska snart att heja på. Hon var en otroligt stark person för sina unga år.

 

Jag kan inte annat än att varmt rekommendera boken. Den är bra och välskriven. Berättelsen och karaktärerna är trovärdiga och man dras med. Boken har det mesta man kan önska sig av en bok. 🙂

 

Tack för en jättebra bok, Mimer bokförlag!

Kommentera

