Tematrio – Noveller

 

Det var ett tag sen jag hängde med på en tematrio. Men nu kör vi igen. Den här veckan efterfrågar Lyran tre noveller eller novellsamlingar.

 

Noveller har jag läst mycket av eftersom jag hade det som julkalender förra året. Men även i år har jag läst en hel del noveller. Nåväl här är min trio:

 

1. ”Spår i snön” av Jonas Karlsson.
Det här är en spänningsnovell där man dras med direkt och börjar fundera över vad som har hänt. Det är en Novellixnovell. Klicka titeln så kan ni läsa min recension av novellen.

 

2. ”Nödvärn” av Ferdinand von Schirach.
Det här är en psykologisk novell skulle jag nog vilja säga. Två män ger sig på en till synes blyg och mesig man. Men det går inte riktigt som de har tänkt sig. Det är en Novellixnovell. Den ingår i deras tyska fyra. Klicka titeln så kan ni läsa min recension av novellen.

 

3. ”Rysk ubåt” av Bodil Mårtensson.
Det här är en av alla noveller som Hoi förlag gav ut nu under våren. De har klassat den som en deckare. Det är en svensk variant av en maffiaberättelse skulle man kunna säga, dock med en tvist på slutet. Klicka titeln så kan ni läsa min recension av novellen.

 

One thought on “Tematrio – Noveller”

  1. Spår i snön var verkligen bra! Jag tänker på den nu och då, extra kul är att den finns på Spotify att lyssna på!

Kommentera

