The Little Prince

The Little Prince

Titel: The Little Prince
Författare: Antoine de Saint-Exupéry
Förlag: Wordsworth Classics
Format: Pocket
Sidantal: 109
Läst på språk: Engelska
Originalspråk: Franska
Originaltitel: Le Petit Prince
Översättare: Irene Testot-Ferry
Utmaningar: Klassiker, #92, Återta Bokhyllan!
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om en man som kraschlandar i öknen och träffar den lilla prinsen. Den lilla prinsen kommer från planeten B-612 där allting är otroligt litet. Prinsen vill att mannen ritar honom ett får. Det gör mannen med stort besvär för han har bara ritat en gång i sitt liv och sedan blivit tillsagd att sluta med det. Under ungefär en vecka medan mannen försöker laga sitt plan lär de känna varandra eller mannen lär känna prinsen. Mannen och läsaren får höra hur prinsens resa till jorden gick till och vilka han träffade på på vägen hit.

 

Mina tankar

Nja, är mitt första uttryck efter att ha läst boken. Den föll mig inte alls i smaken. Den kändes konstig. Jag gissar att det kan bero på att jag kanske inte riktigt förstod mig på boken. Men jag vet inte. Jag vet inte vad det är tänkt att man ska dra för paralleller till boken. Det enda budskapet som jag verkligen tyckte gick fram var att vuxna är konstiga och svåra att förstå sig på.

 

Ja, ja, nu har jag i alla fall fått läst den trots att det inte var någon höjdare.

 

Kommentera

