Bokbloggsjerka 7-11 juni 2013

 

I den här veckans bokbloggsjerka ställer Annika följande fråga:

Hur ”genrebunden” är du? Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?

Det här var en knivig fråga. För det första kanske jag ska säga att jag tycker det är sjukt svårt att avgöra vilken genre en bok hör till om inte någon talar om det för mig. Men deckare och skräck brukar inte vara allt för svåra att lista ut om det är. Så utifrån det så kan man väl säga att jag är genrebunden. Är det en deckare så ska det ju vara ett brott som begås. Är det en skräckis så ska man bli rädd och få rysningar. Men annars så vet jag inte om jag har några ”krav” på de övriga genrerna. Problemet där är ju oftast att jag är glatt ovetande om vilken genre böckerna tillhör.

6 thoughts on “Bokbloggsjerka 7-11 juni 2013”

  1. Nej, det är nog mest för specifika genrer som vissa kriterier gäller, deckare, skräck, fantasy och så vidare. För ”vanliga” romaner tycker jag inte att det finns några regler 🙂

  2. Jag är ganska genrebunden när jag väljer bok, men sen tycker jag det är OK om författaren inte är det, så länge som boken är bra…

Kommentera

