Tematrio – svenska favoriter

 

Den här veckan efterfrågar Lyran tre svenska favoritförfattare.

 

Det trodde jag skulle vara en svår uppgift att hitta. Men jag har tydligen läst en del svenska författare. Här är de tre som har blivit mina favoriter:

 

1. Bodil Malmsten.
Henne stiftade jag bekantskap med under min tid som student i Skövde. Vi hade ”Priset på vatten i Finistère” som kurslitteratur i Kommunikation och konflikthanteringskursen som jag läste där. Jag gillade verkligen boken och sen dess har jag läst den fristående fortsättningen ”Sista boken från Finistère”, som jag gillade, och ”Nästa som rör mig”, som jag inte gillade så mycket. I min bokhylla ligger hennes fyra loggböcker och väntar på att bli lästa.

 

2. Mikael Niemi.
Första boken som jag läste av honom var så klart ”Populärmusik från Vittula”. Jag gillade verkligen den och har sedan dess även läst ”Svålhålet: Berättelser från rymden”, som jag gillade, och ”Fallvatten”, som var helt okej. I min bokhyllan står ”Mannen som dog som en lax” och väntar på att bli läst.

 

3. Erika Vallin.
Erika Vallin stiftade jag bekantskap med i höstas när hon debuterade med ”Flickan vid glastornet” som är första delen i trilogin ”Speglarnas hemlighet”. Del två kom nu i maj, ”Resan till tidens slut”. Redan från sidan ett i första boken så älskade jag den här författaren. Hon skriver böcker som verkligen fångar mig och som man bara inte kan lägga ifrån sig utan som måste sträckläsas.

Kommentera

