Vättar i väggen

Vättar i väggen (The Spiderwick Chronicles, #1)

Titel: Vättar i väggen
Författare: Tony DiTerlizzi, Holly Black
Serie: The Spiderwick Chronicles, #1
Förlag: Rabén & Sjögren
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 107
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Field Guide
Översättare: Carla Wiberg
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om syskonen Mallory (storasyster), Simon och Jared (tvillingar) Grace. Boken börjar med att de flyttar in i ett gammalt hus med sin mamma Helen Grace. Huset ägs av Helens galna tant Lucinda som är inlagd på hispan. Redan när de packar in sina saker i huset hör Jared något i väggen. Det låter som något krafsande. De tror att det är en ekorre. Senare på kvällen när Helen åker och handlar hör de ljudet igen och då slår Mallory upp ett litet hål i köksväggen. Där hittar de en massa konstiga saker. Det verkar vara ett bo av något slag. Efter detta börjar konstigheterna och det är Jared som får skulden för allt.

 

Mina tankar

Det är en ganska lågmäld berättelse där man sakta får bekanta sig med nya varelser och lära känna syskonen bättre.

 

Jag hade nog lite för höga förväntningar på den här boken av någon konstig anledning. Jag kände ju inte till den så mycket så jag vet verkligen inte varifrån förväntningarna kom ifrån. Trots allt var den ganska bra.

 

Boken passar nog perfekt till sin målgrupp som verkar vara barn mellan 6 och 9 år. antingen kan de läsa själva eller så kan man ha den som högläsningsbok. 🙂

 

Jag brukar ju gilla böcker med övernaturliga inslag och sagoväsen så den föll mig ändå i smaken så pass mycket att det inte var dumt att jag lånade de andra fyra böckerna i serien för jag vill genast kasta mig över nästa del.

 

Kommentera

