Lucindas hemlighet

Lucindas hemlighet (The Spiderwick Chronicles, #3)

Titel: Lucindas hemlighet
Författare: Tony DiTerlizzi, Holly Black
Serie: The Spiderwick Chronicles, #3
Förlag: Rabén & Sjögren
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 109
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lucinda’s Secret
Översättare: Carla Wiberg
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

SPOILERVARNING: Detta är del tre i serien så jag kan råka nämna något som redan har hänt i de tidigare delarna.

 

Boken handlar återigen om syskonen Grace. Den här gången besöker de gammelmoster Lucinda på psyket. Hon är en gammal krokig gumma som får sin mat av älvor. Under besöket upptäcker barnen att Arthurs bok är borta. Det är förmodligen husvätten Tråckeltrum som har tagit den. Väl hemma går de till Arthurs hemliga bibliotek på jakt efter boken men hittar istället en karta med en mötestid ditskriven. De undersöker saken och träffar på alver.

 

Mina tankar

Nu börjar den här serien bli riktigt intressant. De träffar fler och fler olika varelser och får veta mer och mer om oknyttsvärlden ju mer man läser av serien. Det är verkligen en bra serie, särskilt om man är mellan 6 och 9 år (den tilltänkta målgruppen). Då tror jag att man skulle sluka serien. Eller så skulle jag åtminstone ha gjort det om den fanns när jag var i den åldern. 🙂

 

Jag tror att det kan vara en bra serie att börja med för att sedan gå över till Harry Potter och hans magiska värld. 🙂

 

Jag kan varmt rekommendera boken antingen som högläsningsbok eller för att läsa själv.

Kommentera

