Lolita

Lolita

Titel: Lolita
Författare: Vladimir Nabokov
Förlag: Albert Bonniers förlag
Typ: Egenägd
Format: Pocket
Sidantal: 454
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lolita
Översättare: Aris Fioretos
Utmaningar: 30 böcker innan 30 år, #16; Klassiker, #62; Återta bokhyllan!
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om Humbert Humbert som berättar om hur han träffar den tolvåriga Dolores Haze och hur deras relation går från ingenting till att han blir hennes far och utnyttjar henne sexuellt. Läsaren får även veta lite om Humberts liv före och efter att mötet och förhållandet med Dolores alias Lolita.

 

Mina tankar

Det var flera gånger som jag funderade på att sluta läsa den här boken. Jag läste klart den för att den är med på listan ”30 böcker innan 30 år” och ”Klassiker”. Hade det inte varit för det så hade jag slutat läsa den för längesen.

 

Den var otroligt trögläst/svårläst.  Humbert, som berättar hela historien, har ett så högtravande språk och meningarna är så komplexa att det tar lång tid och kräver mycket tankeverksamhet för att förstå vad som sägs/händer.

 

Nog för att jag kan många språk, men jag har aldrig lärt mig franska och det störde mig något så fruktansvärt att det var så många franska uttryck och meningar som inte var översatta i boken. Det kändes som att man tappade en del av berättelsen när man inte förstod allt. Men med tanke på berättelsens karaktär så var det kanske bra att man inte förstod precis allt.

 

Jag kan ju säga att jag äcklades av Humberts sexuella dragning och sexuella umgänge med Lolita för trots att det beskrevs i täckta ordalag så förstod man ganska snabbt vad det handlade om och pedofili är aldrig okej på något sätt. Dessutom måste jag säga att jag verkligen skrämdes av hur lätt han kunde ”köpa” Lolita. Det krävdes väldigt lite för att få henne att gå med på det mesta. Det är verkligen skrämmande.

 

Trots allt detta kändes boken ändå tilldragande på något mycket konstigt sätt men samtidigt frånstötande med tanke på ämnet och allt sådant.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att det var en skum bok som var väldigt trögläst. Om man vill läsa den är mitt förslag att man varvar den med någon annan bok. Det tog mig nästan tre fjärdedelar innan jag kom på det och jag kan säga att det underlättade en hel del att stoppa in något annat med jämna mellanrum. Risken med den här boken är nämligen att man får en lässvacka på grund av dess tröglästhet och det är ju dumt.

Kommentera

