Top Ten Tuesday – tio skrämmande böcker

 

Top Ten Tuesday är tagen från bloggen The Broke and The Bookish och tanken är att man varje tisdag ska göra en lista på tio böcker med ett visst tema som föreslås på den nämnda bloggen.

 

Den här veckan ska man lista tio böcker som skrämmer en på något sätt.

 

Här är min lista:

1. ”Harry Potter och Fenixorden” av J. K. Rowling
Jag tänkte läsa om den men är rädd för den för den är så tjock och jag tyckte att den var så tråkig och trög första gången jag läste den.

 

2. ”Harry Potter och Halvblodsprinsen” av J. K. Rowling
Jag har ännu inte läst den här för jag är rädd att den är lika tråkig och trög som del fem var.

 

3. ”Liftarens guide till galaxen” av Douglas Adams
Tanken är att läsa den någon gång eftersom den är med på klassikerlistan. Men den skrämmer mig för den är så tjock och jag har en gång försökt mig på den och kom bara 42 sidor sen tröttnade jag. Det är skrämmande att jag har bestämt mig för att läsa den (någon gång i framtiden) men att jag tror att den är förbannat tråkig.

 

4. ”El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha” av Miguel de Cervantes
Den här skrämmer mig för att jag tänkte läsa den på originalspråket spanska och det var ett tag sen jag fräschade upp det språket, och för att den är 801 sidor (har den som e-bok). Men den är ju med på listan ”30 böcker innan 30 år” så jag borde verkligen ta tag i den här boken. Men den är bara så skrämmande på alla sätt.

 

5. ”Illiaden” av Homeros
Även den här är med  listan ”30 böcker innan 30 år”. Men det som skrämmer mig med den här boken är att den är skriven på vers eller liknande sätt vilket i min värld gör den jobbig att läsa. Det skrämmer mig mycket även om jag tänkte läsa den här på svenska.

 

6. ”Odysséen” av Homeros
De kommentaren till punkt nummer 5.

 

7. ”To the Lighthouse” av Viginia Woolf
Även den här är med på listan  ”30 böcker innan 30 år”. Det som skrämmer mig med den är att jag tyckte att ”Mrs. Dalloway” av Woolf var sjukt tråkig så jag är rädd att även den här är det.

 

8. ”Agaat” av Marlene van Nierkerk
Jag har den här boken liggandes i läshögen för att jag har fått (begärt) den som recensionsex och vill jättegärna läsa den för att jag har hört mycket gott om den. Men den skrämmer mig för den är över 700 sidor lång och texten i pocketboken är jätteliten.

 

9. ”Hundra år av ensamhet” av Gabriel García Márquez
Den har länge stått i bokhyllan och väntar än på att bli läst. Men den skrämmer mig för det är en tjock bok och texten är minimal i den. Jag ska dock ta mig an den trots att den skrämmer mig för den är med på klassikerlistan.

 

10. Utvandrareposet av Vilhelm Moberg
Jag vill läsa böckerna men de skrämmer mig för att jag en gång i tiden läste ”Utvandrarna” och tyckte att den var lite småtråkig. Dessutom har jag sett filmerna och de var ganska tråkiga. Men jag har ju de nya vackra pocketutgåvorna och de ska en dag läsas …

One thought on “Top Ten Tuesday – tio skrämmande böcker”

  1. Just det, både Odyséen och Illiaden hade jag kunnat ha med, de står där nästan bortglömda i hyllan.

    För mig som läst och älskat Liftarens guide till galaxen så känns det lite ironiskt att du kom till just sidan 42… 😀

Kommentera

