Najadens sång

Najadens sång (Beyond the Spiderwick Chronicles, #1)

Titel: Najadens sång
Författare: Tony DiTerlizzi; Holly Black
Serie: Beyond the Spiderwick Chronicles, #1
Förlag: Rabén & Sjögren
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 161
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Nixie’s Song
Översättare: Carla Wiberg
Utmaningar: The Chaos Challenge #5 (originalboken publicerades 2007)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

SPOILERVARNING! För er som inte har läst serien ”The Spiderwick Chronicles” så kan det hända att jag omedvetet avslöjar något om den.

 

Boken handlar om Nicholas (Nick) 11 år vars mamma har dött och pappa precis har gift om sig. Han blir nu tvungen att ge sitt rum till 11-åriga Laurie som är dotter till pappans nya fru och istället får han dela rum med sin 16-åriga bror Julian.

 

Laurie är helt galen i oknytt. Hon har aldrig sett något men hon tror att de finns och att de är snälla.

 

En dag ser Nick en livlös najad på stranden till dammen i villaområdet. Nick hade en fyrklöver i fickan därför är han synsk. Laurie och Nick hjälper najaden ner i vattnet igen och det är då äventyret tar fart. Gamla bekanta dyker även upp. 😉

 

Mina tankar

Det var en helt okej bok. Det var nog tur att jag läste ”Arthur Spiderwicks fälthandbok över vår sagolika omgivning” före jag läste den här för i den här boken refereras det friskt till den och till böckerna i serien ”The Spiderwick Chronicles”.

 

Jag tycker dock att den här boken saknar det där lilla extra. Men som sagt den är läsvärd och jag tror att målgruppen, barn mellan 6 och 9 år, skulle älska den. 🙂

Kommentera

