Bokbloggsjerka 5-8 juli 2013

 

Det var ett tag sen sist men nu är jag med på bokbloggsjerkan igen. Den här veckan ställer Annika följande fråga:

Brukar du läsa noveller och/eller andra ”short stories”, vilken/vilka är din favorit/dina favoriter i så fall.

 

Jag var inte så mycket för noveller tidigare. Jag tyckte oftast att de var konstiga när man tvingades läsa dem i skolan. Men som julkalender förra året så läste jag en massa noveller och insåg då att jag älskar noveller. De är ju underbara. Det var en salig blandning av Novellix-noveller, Astor novell och andra jag hittade på några olika ställen. Dessutom har jag under våren läst en del av Hoi förlags noveller och gillat även dem. Nu har jag återigen samlat på mig en massa noveller. Problemet är bara att jag måste hitta något bra tillfälle att kasta mig över dem.

 

Vad gäller favoriter så vet jag inte om jag har någon särskild. Jag gillar Bodil Mårtenssons noveller. Favoriten bland hennes noveller är ”Rysk ubåt”. Dessutom gillar jag ”Spår i snön” av Jonas Karlsson och ”Nödvärn” av Ferdinand von Schirach. De nämnda novellerna har jag gett femmor. Sen har jag även läst en hel del som jag har gett fyror, men om jag nämner alla här så blir det här inlägget sjukt långt.

3 thoughts on “Bokbloggsjerka 5-8 juli 2013”

  1. Jag läser sällan noveller, jag tycker snarare om riktigt långa berättelser… När jag läser noveller är det oftast deckarantologier och av författare där jag redan läser deras romaner. Jag borde nog vidga mitt läsande lite…

Kommentera

