Bokbloggsjerka 12-15 juli 2013

 

Den här veckan ställer Annika följande fråga:

Känner du till en karaktär i en bok som har fått ett annat namn i filmatiseringen av densamma? Vad tycker du i så fall om det?

 

Jag kan inte minnas att jag någonsin har varit med om att man har ändrat namnen på personerna från boken till filmen. Tråkigt och kort svaret blev …

 

Det är snarare vanligare från ett språk till annat, alltså i översättningar. Det räcker ju att se till Harry Potter för att upptäcka att de t.ex. har bytt namn på Gilderoy Lockhart i engelska till Gyllenroy Lockman i den svenska översättningen. Detta går ju igen i undertextningen och dubbningen av filmerna (tror jag, om jag inte minns helt fel). Men i undertextningen följer de ju de ord och namn som finns i böckerna.

6 thoughts on “Bokbloggsjerka 12-15 juli 2013”

  1. Det där med att namn byts i en översatt bok gillar jag inte heller. Om nu namnet betyder något så bör det ändå få vara kvar i originalspråk, det blir så otroligt jobbigt annars 🙂

  2. Jag tycker också att det är fel att försvenska eller förenkla namn i översättningar. Namnen är karaktärsbärande och betyder därför något.

  3. Det visste jag inte, brukar inte läsa olika översättningar av samma bok, läser nästan bara på svenska faktiskt. Men däremot ser jag mycket film, så där kom jag på lite grann 🙂

  4. Tycker inte heller om när man försvenskar namn. Namn är ju detsamma oavsett språk. I de nyare översättningarna av The Hobbit har de gjort samma sak, Bilbo Baggins blir Bilbo Säcker osv. Fast där var det visserligen Tolkiens önskan att man skulle översätta på det viset men jag gillar det inte ändå.

Kommentera

