Tematrio – Frankrike

 

Det var ett tag sen jag var med på en tematrio. Men nu känner jag att det är hög tid att vara med igen.

 

Den här veckan efterfrågar Lyran tre böcker med något franskt i dem.

 

Jag har lyckats hitta tre böcker/noveller som jag har läst som är skrivna av franska författare.

  1. Metronom – Frankrikes historia till rytmen av Paris metro” av Lorànt Deutsch. Det är en riktigt bra bok om Paris historia. Även hela landets historia tas med emellanåt. Det här är en bok som jag varmt rekommenderar särskilt om man gillar historia.
  2. In the Year 2889” av Jules Verne.
    Det är en novell om hur framtiden möjligen skulle kunna se ut ur Juels Vernes perspektiv. Den är helt okej att läsa.
  3. The Little Prince” av Antoine de Saint-Exupéry.
    Den här var med på min klassikerlista det var enda orsaken till att jag läste klart den. Den var lite märklig om hur men man som kraschlandar i öknen träffar en pojke som kommer från en annan planet.

 

 

Kommentera

