Vargens hjärta

Vargens hjärta (Halvdan Viking, #3)

Titel: Vargens hjärta
Författare: Martin Widmark
Serie: Halvdan Viking, #3
Förlag: Bonnier Carlsen
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 123
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokus, CDON

 

SPOILERVARNING! Det här är del tre i serien om Halvdan Viking. Det kan hända att jag omedvetet avslöjar något från de tidigare delarna.

 

Den här gången får vi träffa Halvdan och Meia när de tränar bågskytte i hemlighet. En dag dyker inte Meia upp men Halvdan blir inte orolig förrän det har gått fyra dagar utan att hon har dykt upp. Halvdan smyger sig in i Västbyn för att ta reda på vad som har hänt Meia. Det visar sig att Meia har sålts av Eivind Munk och en vakt för att blotas inför en stundande resa till Miklagård. Halvdan och Björn Smed ger sig ut på en räddningsaktion.

 

Min tankar

Det var en mycket spännande och bra bok än en gång i serien. Men den här boken hade ett oväntat slut som gör att man direkt vill läsa nästa del och den släpps inte förrän i augusti i år (2013). Det känns ju lite jobbigt att behöva vänta på nästa del. Hittills har jag ju kunnat läsa del ett till tre direkt för jag hade redan lånat hem dem.

 

Boken är lättläst och innehåller fina illustrationer av Mats Vänehem.

 

Det är en utmärkt bok för högläsning eller så kan barnet/barnen läsa den  själv/a.

 

Barnet/barnen får också en chans att få veta mer om vikingatiden. Sådant är ju alltid positivt. 🙂

 

Målgruppen är barn mellan 6 och 9 år men jag tycker att den även passar till vuxna. Jag kan varmt rekommendera boken till alla, särskilt om man gillar historia.

Kommentera

