Stinkis

Titel: Stinkis
Författare: David Walliams
Förlag: B. Wahlströms
Typ: Recensionsex från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 183
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Mr Stink
Översättare: Barbro Lagergren
Illustratör: Quentin Blake

Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om tolvåriga Chloe som är utstött i skolan och hemma. Hon har en tyrann till mor och en pappa som är snäll, men mesig. En dag tar hon mod till sig och börjar prata med stadens luffare, Stinkis, och hans hund, Hertiginnan. Det är nu bokens handling kommer igång.

 

Mina tankar

Till en början fick jag lite vibbar av Roald Dahls ”Matilda”. Jag tror att det mest beror på föräldrarnas beteende.

 

Jag hängde upp mig på några ställen där jag tycker att vissa uttryck hade blivit lite knasiga i översättningen, men det kan man nog ha överseende med om man inte är en språknörd.

 

Jag trodde att boken skulle vara bättre än vad den var. Det är en svag tvåa jag har gett den för jag funderade några gånger på om jag faktiskt skulle ge upp boken. Men tack vare det otroliga lyft den gjorde mot slutet så fick den en två. Det är alltså blandade känslor jag har för den här boken. Den var tråkig som tusan i början, men slutet var jättebra.

 

Det jag inte riktigt gillar med den är att de vuxna i boken beter sig så mesigt. Varför ska det ofta vara så i barnböcker? Kan författarna inte bara skriva att föräldrarna beter sig som normalt folk?

 

Nåja, jag tror ändå att ett barn mellan 9 och 12 år skulle gilla boken och tycka att den är läsvärd. Det är ju trots allt de som är målgruppen, inte vuxna.

 

Kommentera

