Tematrio – Historiskt

 

Det var ett tag sen jag hängde på Lyrans tematrio. Men nu är det ett ämne som jag faktiskt kan svara på.

 

Den här veckan efterfrågar Lyran tre historiska romaner.

 

Här är min trio:

  1. Den utstötte” av Michelle Paver. Den här boken är del ett i serien ”Bronsdolken” som utspelar sig på bronsåldern. Huvudpersonen heter Hylas han söker sin lillasyster som har försvunnit. I sitt sökande träffar han Pira en tjej som ska giftas bort.
  2. Hövdingens bägare” av Martin Widmark. Det är del ett i serien om Halvdan Viking. Som man kan förstå av serienamnet så utspelar sig serien under vikingatiden. Man får följa den halte Halvdan på äventyr. Jag har även läst del två,  ”Främlingens grav”, och del tre ”Vargens hjärta”.
  3. ”The Inheritors” av William Golding. Den här boken handlar om neandertalare så den är väldigt historisk i sitt tema. Jag gillade verkligen den här boken och kan varmt rekommendera den. Det enda man inte ska räkna med är att det är mycket dialog för det är det inte. Men berättelsen är jättebra.
Kommentera

