Vampyrens huggtand

Vampyrens huggtand (Stora skräckens gränd, #1)

Titel: Vampyrens huggtand
Författare: Tommy Donbavand
Serie: Stora skräckens gränd
Förlag: Rabén & Sjögren
Typ: Bibliotekslån
Format: Häftad
Sidantal: 143
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Scream Street – Fang of the Vampire
Översättare: Gudrun Samuelsson
Mitt betyg: 

 

Boken handlar om Lukas Watson. Han förvandlas till  varulv ibland. På grund av det tvångsflyttas hans familj till Stora skräckens gränd, där alla som är annorlunda bor. Men hans föräldrar hör inte hemma där så han försöker hitta ett sätt att föra tillbaka dem till den vanliga världen. Till sin hjälp har han sina två nya vänner Resus, som är normal men vars föräldrar är vampyrer så han försöker vara en, och Kleo, som är mumie. Deras äventyr börjar med jakten på en bok som har svaren om hur man tar sig ut från Stora skräckens gränd.

 

Mina tankar

Det är en spännande bok. Den är lättläst och man rycks med direkt från första sidan. In emellan hittar man även en del kul humor mitt i all spänning. Det gillar jag. 🙂

 

Jag gillar boken som helhet. Den är läsvärd även för en vuxen. Jag skulle tro att den fungerar bra som högläsningsbok och för barn som vill läsa själva. Den riktar sig till barn mellan 6 och 9 år. Det är enligt mig en passande målgrupp vad gäller lässvårigheten i boken.

 

Det känns som en annorlunda bok trots sitt övernaturliga tema. Men den verkar skilja sig lite från mängden så jag kan varmt rekommendera den till alla.

 

Nu ska jag fortsätta med serien. Jag vill ju veta om Lukas lyckas få ut sina föräldrar från Stora skräckens gräns.

Kommentera

