Tre på tre

Även i år kör Pocketlover tre på tre-utmaningen. Det går ut på att man under tre månader  (september till och med november) ska läsa tre böcker som har något gemensamt med varandra. Det kan vara en trilogi, tre böcker av samma författare, från samma land, etc.

 

Förra året gick det jättedåligt för mig. Jag hade valt att läsa del fem, sex och sju av Harry Potter på svenska. Del fem skulle vara en omläsning och de andra två har jag än idag inte läst. Som ni förstår så fick jag inte läst en sida av någon av böckerna. Det gick alltså helt åt skogen.

 

Men i år tänkte jag slå två flugor i en smäll. I min läshög ligger en massa recensionsex som jag försöker beta av och bland dem ligger åtminstone den första boken i minst tre olika serier. Så mitt tema för böckerna är del ett i serier.

 

Böckerna jag har valt ut som jag ska läsa är (utan inbördes ordning):

Blodsmagi (Blood Journals, #1)

”Blodsmagi” av Tessa Gratton. Det är del ett i serien ”Blood Journals”.

 

Kretsen (The Raven Cycle, #1)

”Kretsen” av Maggie Stiefvater. Det är del ett i serien ”Kretsen” eller ”The Raven Cycle” som den heter på engelska.

 

Halvblod (Halvblodstrilogin, #1)

”Halvblod” av Sofie Trinh Johansson. Det är del ett i serien ”Halvblod”.

 

Jag hoppas verkligen att jag lyckas genomföra den här utmaningen i år. Det känns ju som att jag ändå har valt böcker som jag verkligen måste få läst på ett annat sätt än jag gjorde förra året så jag tror att oddsen för framgång är mycket större i år. 🙂

Kommentera

