Naddap dlöks – sköldpaddan

Naddap dlöks – sköldpaddan

Titel: Naddap dlöks – sköldpaddan
Författare: Roald Dahl
Illustratör: Quentin Blake
Förlag: Tiden
Typ: Blivande present
Format: Inbunden
Sidantal: 63
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Esio Trot
Översättare: Meta Ottosson

Mitt betyg: 

Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

 

Herr Hopping är kär i grannen under, fru Silver, som är änka. Den ende i hennes liv är sköldpaddan Alfie. Hon vill att han ska bli större och herr Hoppig rycker in …

 

Det var en väldigt barnslig bok. Men den så riktar den ju sig till barn mellan 6 och 9 år. Jag skulle ju gissa att den passar bäst till de yngre i målgruppen. Men med tanke på målgruppen så måste jag säga att boken var dåligt korrläst. Det är en kort bok men jag hittade ändå minst tre korrfel: för blev fir; storlek blev stor lek och såg blev säg. Personligen tycker jag att man bör vara extra noga med korrläsningen när det handlar om en barnbok. Barnen lär ju sig att skriva och stava genom att läsa böcker.

 

Boken var ändå kul att läsa eftersom det är en Roald Dahl-bok. Jag gillade verkligen den författaren när jag var liten. Jag har läst tre böcker sen tidigare av honom (”Matilda”, ”SVJ” och ”Häxorna”). De tre böckerna minns jag att jag tyckte om så jag tänker ta mig igenom Roald Dahls alla böcker även om det kommer att ta tid. 🙂

One thought on “Naddap dlöks – sköldpaddan”

Kommentera

