Gummi-Tarzan

Gummi-Tarzan

Titel: Gummi-Tarzan
Författare: Ole Lund Kirkegaard
Förlag: B. Wahlströms
Typ: Recensionsex från förlaget
Format: Inbunden
Sidantal: 119
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Gummi-Tarzan
Översättare: Caroline Bruce
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Boken handlar om Ivan Olsen. Han mobbas i skolan och hans pappa tycker att han är en odåga som inte gör någon nytta. Hans pappa vill att han ska bli som Tarzan, men istället är han snarare en Gummi-Tarzan.

 

Det här är en bok som nog passar barn mellan 9 och 10 år. Boken är ganska lättläst och det visas bilder för att illustrera det som berättas. Personligen tyckte jag att den kändes lite barnslig. Men jag tillhör ju inte målgruppen så det gör kanske inte så mycket. Jag skulle dock inte rekommendera den som högläsningsbok av just den anledning. Min gissning är att föräldrarna också skulle tycka att den var ganska barnslig.

 

Boken är lite smårolig, men om man börjar fundera på det så visar den på att mobbing är okej och det är kanske inte så bra. Lyckas man bara förklara problemet med det så är det säkert en kul bok för barnen att läsa. 🙂

Kommentera

