Dödlig törst

Dödlig törst (Det förtrollade slottet, #4)

Titel: Dödlig törst
Författare: Peter Gotthardt
Illustratör: Jan Solheim
Serie: Det förtrollade slottet, #4
Förlag: Nypon förlag
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 67
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Det fortryllede slot: Alfernes fjende
Översättare: Catharina Andersson
Mitt betyg:
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus

 

SPOILERVARNING! Det här är del fyra i serien ”Det förtrollade slottet” så jag kan medvetet och/eller omedvetet råka avslöja något som har hänt tidigare!

 

Tjejerna träffar alver, pratar med drakar och blir regnmakare.

 

Nu är det skogs-/sagoväsena alver som besöks. De påminner mer om skogsväsen p.g.a. sitt gröna hår. När de beskrivs tänker jag mig Tolkiens alver fast med grönt hår och så är de lite kortare. 🙂

 

Det händer lite grejer. De ger sig ut på farliga äventyr. Man kan ju säga att det är en äventyrsbok. Men jag är så dålig på att avgöra genre så jag ska nog inte säga för mycket.

 

Även detta, liksom de förra delarna i serien, är en bra bok för barn mellan 7 och 9 år. Det bästa är nog att de läser själva för jag tror att föräldrarna kan tycka att berättelsen är något barnslig trots allt.

 

Kommentera

