Den stora jakten

Den stora jakten (Luka Korp, #1)

Titel: Den stora jakten
Författare: Jan Kjær
Serie: Luka Korp, #1
Förlag: Bokförlaget Hegas AB
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 121
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Danska
Originaltitel: Menneskejaeger
Översättare: Leif Jacobsen
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Luka är 14 år (tror jag, minns inte riktigt). Han bor i Skogsbyn som är en jägarby, men han jobbar i kungens kök tills en dag då shamanen utser hans kall. (Kungen bor i Nordstad.) Skogsbyn består av olika sorters jägare. Pojkarna blir lärlingar under olika läromästare inom de olika jägargrupperna, men Luka får leta sig en läromästare på annan ort.

 

Vilken berättelse! Jag vill läsa de andra två delarna (det ska tydligen vara en trilogi om Luka Korp) nu direkt. Tyvärr så finns bara de två första i svensk utgåva än så länge.

 

Jag irriterar mig dock lite på att det skrivs dom istället för de och dem och sej istället för sig. Men jag tror att jag kan överleva det med tanke på att berättelsen är så bra. 🙂

 

Det är en lärorik bok faktamässigt. Det är inskrivet fakta om jägare i själva berättelsen och dessutom finns det några faktasidor i slutet av boken. Sådant är alltid positivt när det handlar om en barnbok.

 

Det är en spännande berättelse om en pojkes vilsenhet och hur han finner sitt sanna kall i livet. Det berättas om mod och smarthet. Jag skulle säga att det här är en bra bok särskilt för killar eftersom huvudpersonen är kille.

 

Jag kan varmt rekommendera den antingen som högläsningsbok eller för barnen att läsa själva. Den passar utmärkt för den tänkta målgruppen barn mellan 9 och 12 år.

 

Nu väntar jag ivrigt på nästa del!

Kommentera

