Araminta Spookie x 4

Här följer recensioner av fyra böcker i serien ”Araminta Spookie”

Mitt spökhus (Araminta Spookie, #1)

Titel: Mitt spökhus
Författare: Angie Sage
Illustratör: Jimmy Pickering
Serie: Araminta Spookie, #1
Förlag: Damm förlag
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 127
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: My Haunted House
Översättare: Carina Jansson
Utläst: 1 september 2013
Mitt betyg: 

 

Araminta bor med sin faster Tabby och farbror Drac i ett hus. Faster Tabby är trött på huset och vill flytta. Hon gör allt för att sälja huset. Araminta vill inte flytta och motarbetar faster Tabby på alla möjliga sätt.

 

Boken är lite småbarnslig emellanåt, men ändå okej att läsa. Jag tror att den passar jättebra för sin tänkta målgrupp barn mellan 6 och 9 år. Antingen kan man ha den som högläsningsbok eller så kan barnen läsa den själva om de vill.

 

Spänningen i boken ligger på en väldigt låg nivå. Det dyker endast upp lite fladdermöss, spindlar, några spöken och pratande rustningar.  Jag måste säga att jag tycker att det är lite extra roligt när huvudkaraktären är en tjej. Jag kan varmt rekommendera boken. 🙂

 

 

Svärdet i grottan (Araminta Spookie, #2)

Titel: Svärdet i grottan
Författare: Angie Sage
Illustratör: Jimmy Pickering
Serie: Araminta Spookie, #2
Förlag: Damm förlag
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 141
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Sword in the Grotto
Översättare: Carina Jansson
Utläst: 2 september 2013
Mitt betyg: 

 

Farbror Drac ramlar ner från sin sovplats uppe i en takbjälke och skadar sig. Araminta och Wanda (Armanintas vän och numera även rumskompis) hittar ett svärd i en grotta och lurar döden med lite hjälp. Det firas även födelsedag.

 

Det är en söt berättelse om hemliga gångar, spöken och människor i ett spökhus. Jakten på den perfekta födelsedagspresenten har gått en ny tappning.

 

Jag tror att den tänkta målgruppen barn mellan 6 och 9 år skulle gilla den här boken. Jag kan varmt rekommendera den om man gillar lågmälda och lite galna berättelser.

 

 

Grodnapparen (Araminta Spookie, #3)

Titel: Grodnapparen
Författare: Angie Sage
Illustratör: Jimmy Pickering
Serie: Araminta Spookie, #3
Förlag: B. Wahlströms
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 172
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Frognapped
Översättare: Carina Jansson
Utläst: 3 september 2013
Mitt betyg:

 

Farbror Darc börjar återhämta sig efter sin skada. Barrys grodor är borta. Barry är Wandas pappa. Araminta och Wanda misstänker syster Watkins (som hjälper Drac) för grodnappning. Maurices svampodling förvandlas till Maurices Vattenland.

 

Det är en dag på stranden som skildras och det är som det brukar vara med barn. livet som barn beskrivs ganska bra med lite extra finurliga vändningar emellanåt. När man är barn irriterar man ju sig alltid på att föräldrarna stoppar eller åtminstone försöker stoppa ens framfart. Detta tas även upp i boken.

 

Det är än en gången en kul bok för de yngre skulle jag gissa för den känns lite barnslig emellanåt. Men den här gången skulle jag säga att den är ganska lång med sina 172 sidor trots att det är illustrationer in emellan. Så om barnen ska läsa själva kan det vara bra om de är inställda på att det kan ta en stund att läsa boken. Det är inte gjort i en handvändningen.

 

Jag kan varmt rekommendera den. Det är en gullig berättelse. 🙂

 

 

Vampyren (Araminta Spookie, #4)

Titel: Vampyren
Författare: Angie Sage
Illustratör: Jimmy Pickering
Serie: Araminta Spookie, #4
Förlag: B. Wahlströms
Typ: Bibliotekslån
Format: Inbunden
Sidantal: 192
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Vampire Brat
Översättare: Carina Jansson
Utläst: 4 september 2013
Mitt betyg:

 

Farbror Dracs mamma kommer på besök och lämnar av farbror Dracs syskonbarn, Max. Araminta tror sig ha sett en varulv i huset. Det blir vampyr- och varulvsjakt.

 

Det är än en gång en söt berättelse om feltolkningar. Det blir en del spänning och lite skrämmande situationer in emellan.

 

Jag kan varmt rekommendera den för barn mellan 6 och 9 år. De kan gott läsa den själva trots att den är ganska lång med sina 192 sidor. Men det är en del illustrationer så det är inte text på varje sida. Men det kan vara bra att förvarna barnet att det kommer att ta tid att läsa boken. Den fungerar säkert bra att ha som högläsningsbok också. 🙂

Kommentera

