Tematrio – Tunnisar

 

Den här veckan efterfrågar Lyran tre minnesvärda tunnisar (alltså kortromaner, långnoveller på ca 50-150 sidor).

 

Här är min trio:

  1. ”Crónica de una muerte anunciada” av Gabriel García Márquez. Detta är en bok som jag läste som kurslitteratur när jag pluggade spanska på Högskolan i Skövde. Den är runt 140 sidor lång och jättebra. På svenska heter boken ”Krönika om ett förebådat dödsfall”. Det är nästan 10 år sen jag läste boken och det jag minns av den är att den är bra och att den är skriven genom att hoppa fram och tillbaka i tiden.
  2. I bläckfiskens tecken” av Benni Bødker. Klicka på titeln så kan ni läsa min recension av boken. Det är en barnbok men den var riktigt bra och den hade otroligt fina illustrationer.
  3. Om det var krig i Norden” av Jane Teller. Det här är en otroligt tänkvärd bok om hur det skulle vara att som svensk tvingas fly sitt land och bli flykting i Egypten.
Kommentera

