Peking: förändringarnas stad

Peking – Förändringarnas stad

Titel: Peking: förändringarnas stad
Författare: Jojje Olsson
Förlag: Laurella & Wallin förlag
Typ: Recensionsex
Format: Danskt band
Sidantal: 244
Läst på språk: Svenska (=originalspråket)
Utläst: 15 september 2013
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Peking är en blandning av infödda, immigrantarbetare och inflyttade. Det är en stor variation på folk i staden.

 

Den här gången handlar det mer om personer än platser jämfört med Laurella & Wallins böcker om italienska städer som jag har läst. En del av personerna är riktigt intressanta och även tankarna om det kinesiska folket.

 

Tyvärr är den här boken inte riktigt lika bra som de Laurella & Wallins böckerna om italienska städer som jag har läst. Men den är helt okej och man får en bra bild (tror jag, har aldrig varit i Peking) av staden och dess invånare. Det känns som att Jojje har lyckats fånga vitt skilda delar av staden utifrån de olika personerna som han har pratat med. Man lär ändå känna Jojjes kompisar en del och får se deras Peking. 🙂

 

Det var några korrfel här och var som gjorde att en del meningar blev lite skumma, men i det stora hela var texten bra.

 

Jag får blandade känslor till staden Peking utifrån den här boken. Å ena sidan vill jag verkligen kasta mig iväg och besöka den för att se de få historiska delarna som är kvar och även en massa andra intressanta områden som tas upp i boken. Å andra sidan känner jag en liten skräck inför staden på grund av alla luftföroreningar, att folk får köra rattfulla och de katastrofala trafikstockningarna, bland annat. Så jag vet inte. Men någon gång i framtiden när vi har tid och pengar kanske vi åker till Peking trots allt. 🙂

 

Gillar man att resa och läsa om annorlunda platser i kända städer är detta definitivt en bok man bör läsa.

 

Tack för en intressant bok, Laurella & Wallin förlag!

Kommentera

