Första bokmässedagen är till ända

Det blev en tung dag på många olika sätt. För det första kom jag i säng ganska sent för att pallra mig upp vid 06.00. Dessutom hade jag svårt att somna så det blev inte många timmars nattsömn. Men, men jag kom i alla fall iväg i morse med bussen som gick 07.55.

Väl där införskaffades ett seminariekort för fyra dagar.

 

Min första programpunkt var ”Biblioteket goes quiz”. Det var supersvårt. Jag och min kära vän Mari kunde bara tre av tio frågor.

 

Sen fortsatte min dag med seminarier. Först ut var ”Litteraturupproret”. Det diskuterades hur dåligt betalat det är att vara författare och översättare. Det var intressant.

 

 

Sen bar det av till seminariet ”Andlös spänning och gåtfull magi” med Ingelin Angerborn och Rebecka Åhlund. Det var riktigt intressant och jag har ju faktiskt läst Ingelins bok ”Tredje tecknet”. Jag har dock missat Rebeckas bok ”Flickan i tavlan” så det får vi snart åtgärda.

 

 

Efter det följde ett sisådär bra seminarium, som alla kunde se om de ville, som hette ”Översättarens anmärkning – vän eller fiende?”.

 

 

När det var slut kände jag att det var läge att leta rätt på något att äta så jag hoppade över några punkter som jag hade tänkt gå på.

Lunchen bestod av kycklingwok med ris och en proteinshake för min personliga tränare sade att det var bra om jag kunde komplettera maten med extra protein.

 

Efter lunchen pratades det ”Arv, passion eller bara en klyscha?” på ett seminarium med Annakarin Thorburn och Katarina Sandberg. Båda författarnas böcker har jag läst och de har varierat i smak.

 

 

Nästa seminarium som jag var på var på engelska. Det hette ”Norra England –  en fantasifull plats” och på det diskuterade Lotta Olsson och Niel Bushnell Niels bok ”Sorrowline”. Det var jätteintressant och jag ska nu försöka hitta den boken för jag vill läsa den.

 

 

Sen hade jag en liten paus så jag var nere på mässgolvet och tittade runt lite innan nästa seminarium som hette ”11-åringen –  den nya tonåringen”. Där pratade Katarina von Bredow och Cilla Jackert om sina senaste böcker med hjälp av Marie Augustsson. Det var så intressant att jag köpte deras böcker och fick dem signerade (mer om allt som inhandlats i ett senare inlägg).

 

 

Dagens nästsista seminarium handlade om ”Nya vuxna”. De som pratade var Johanna Wester och Elin Bengtsson. Det seminariet var okej att lyssna på.

 

 

Dagens sista seminarium var ”Kaninhjärta och Fågelbarn” där Christin Ljungqvist pratade om sina böcker med förläggaren Anna Danielsson Levin från Gilla Böcker. Jag har båda böckerna men jag har inte hunnit läsa dem än. Men det Christin sade gjorde att jag ville läsa båda böckerna nu på en gång. Dessutom nämnde hon att hon jobbar på en tredje bok som är en fristående uppföljning till ”Fågelbarn”. Den nya boken heter ”Rävsång”.

 

 

Efter det var jag trött.

(Bilden är dock tagen i väntan på seminariet med Christin Ljungqvist.)

Imorgon väntar en ny dag med nya spännande seminarier och andra påhitt på schemat. Men först måste jag få lite sömn.

Som jag skrev i en parentes lite tidigare så kommer det att komma ett inlägg där jag samlar alla inköp och nyförvärv på andra sätt som jag gör nu under mässan.

 

One thought on “Första bokmässedagen är till ända”

Kommentera

