Bokmässan 2013 dag 2

Idag var det ännu en dag med ganska många programpunkter på planeringen. Men jag strök några under dagen för att jag hittade på annat.

Det första jag gjorde när jag kom till mässan var att kolla om jag kunde hitta boken ”Sorrowline” av Neil Bushnell. Den fanns på English Bookshop men jag tyckte att 115 kr var lite dyrt trots att han skulle komma och signera senare under dagen.

 

Sen gick jag till dagens första seminarium. Det hette ”Crossover – när vandrar ungdomsboken över till vuxenhyllan?” med Jenny Jägerfeld, Lisa Bjärbo, Magnus Nordin, David Wiberg, och Yukiko Duke. De förde ett samtal om vad som skiljer vuxenböcker från ungdomsromaner och varför så många vuxna läser ungdomsböcker, bland annat. Det var jätteintressant.

 

 

Efter det skulle jag ha varit på ett seminarium men istället fikade jag med min vän Karin som var där som en av utställarna för Egenutgivarna. Det var jättekul att snacka lite. 🙂

 

När hon gick på lunch så tittade jag runt lite på mässgolvet och även idag blev det handlat en del. Efter igår tänkte jag i min naivitet att jag inte skulle handla något idag … Det gick ju åt skogen. Men mer om inköp och recensionsex i ett senare inlägg.

 

Jag besökte bland annat Laurella & Wallins monter de delade den med Novellix. Jag har läst många av Laurella & Wallins böcker och gillat de flesta så det var kul att träffa förläggarna i verkligheten och de fick ett ansikte på mig. 🙂

 

Klockan 13.00 var det dags för ett mycket intressant seminarium med Patrik Lundberg, Lin Hallberg och Marie Augustsson. Det hette ”Hemma kanske inte är en plats”. De pratade om vad man tänker sig när man pratar om hemma. Det var givande och upplysande.

 

 

Sen åt jag en mycket god lunch i form av featostsallad. Till sällskap hade jag tv-inspelningen av Babel. Jag såg dock bara första delen av programmet.

 

 

Efter lunchen var jag på ett tämligen tråkigt seminarium. Det hette ”Vägen från svensk studerande till översättare”. Det handlade om hur en rumänsk tjej hade gått från att studera svenska till att översätta Camilla Läckberg till svenska, i stora drag.

 

 

Efter det spatserade jag iväg och lyckades till slut hitta bokbloggarnas lilla rum. Där var det bokbloggsmingel på gång så jag tittade in. Det var gott med ett glas vin och sedan fick man även plocka lite böcker som erbjöds. Jag fick äntligen tag i Jessica Johansson så att hon kunde signera mitt exemplar av ”Thrillerliv” som jag köpte igår. Det sprang även runt några andra för mig okända författare som gladeligen signerade sina böcker om man ville ha dem. Jag fick med mig lite smått och gott därifrån. Dessutom fick jag träffa Mathias på Ordförrådet, Kristina på Bokdetektiven, Ulrica på Västmanländskans bokblogg, med många fler. Det var jättekul att få ett ansikte på personerna. 🙂

 

 

Efter detta kom jag iväg och köpte ”Sorrowline” av Neil Bushnell i en annan monter än den jag såg på morgonen. Men jag gick ändå till English Bookshop och fick den signerad. Man får ju inte vara dum.

 

Sedan kl. 16.00 var det dags för ett riktigt roligt seminarium som gav många skratt. Det hette ”Världen enligt Caitlin Moran” med Caitlin Moran (såklart!) och Martin Kaunitz.

 

 

Sen bar det av till ett jätteintressant och bra seminarium med Johanna Lindbäck och Lisa Bjärbo. De pratade om hur det var att skriva en bok ihop och seminariet hette ”Dubbelt så roligt, dubbelt så bra?”.

 

 

 

Sist på dagen släntrade jag in på ett seminarium som jag inte hade planerat att gå på men som på grund av boktiteln verkade intressant. Jag skulle egentligen ha gått på ett annat seminarium med Cecilia Samartin. Men, men, det jag hamnade på hette ”Det finns råttor överallt utom på Antarktis” vilket också är titeln på boken som författaren Sara Beischer pratade om. Det var ett okej seminarium. Men trots bokens titel är jag inte så sugen på att läsa boken.

 

 

Efter detta var jag trött och väskan var supertung så jag begav mig hemåt. Det är ju en dag imorgon också och även den kommer att bjuda på en blandad kompott. 🙂

 

 

 

Kommentera

