Nytt i bokhyllan – bokmässanspecial del 1 2013

Förra veckan var det bokmässa, om någon mot förmodan missade detta. Jag har redan skrivit fyra inlägg ett för varje dag som jag var där. I de inläggen berättade jag om vad jag var och lyssnade på för seminarier med mera. Men nu tänkte jag att det var dags att visa allt jag har köpt. Det kommer att bil tre eller fyra inlägg totalt för det var (alldeles för) många böcker som inhandlades.   Så jag kör väl igång med de böcker och saker som inhandlades under första mässdagen, torsdagen.

När jag kom till mässan i väntan på att min första programpunkt skulle börja så gick jag runt lite planlöst bland montrarna. En trevligt farbror i Printz Publishing haffade mig för att han tyckte att jag såg så förvirrad ut. Vi pratade en liten stund och han lyckades övertala mig att köpa Jojo Moyes bok, ”Livet efter dig”. Men jag hade redan sett i några andra montrar att många hade ett pris om man köpte en pocket ( 50 kr) och ett annat om man köpte tre (100 kr för tre pocket) så jag var inte dummare än att jag frågade om detta även gällde hos dem. Det var nog inte tänkt så från början men de införde det när jag frågade. Med andra ord så köpte jag alltså tre pocket hos dem. Den jag nämnde innan och ”Alla mina vänner är superhjältar” av Andrew Kaufman och ”En smula underbar” av Dawn French. Sen var det seminarier och sådant som gällde mest under dagen. Efter ett av seminarierna köpte jag faktiskt böckerna som de pratade om och fick dem signerade av författarna.

Du & jag

Den första var ”Du & jag” av Katarina von Bredow. Hon skrev ”Till Jenny! Vad kul att träffa dig. Katarina von Bredow förvirrad och trött författare!”. Det tyckte jag var lite kul skrivet. Det var nästan lite pinsamt att säga att boken var till mig. De andra som ville ha boken signerad skulle ge den till något barn. Den andra boken som jag köpte efter samma seminarium och fick signerad var ”Dagens katastrofer” av Cilla Jackert.

Dagens katastrofer

Hon skrev helt enkelt ”Till Jenny från Cilla Jackert”.   Jag hade några perioder när jag kunde flanera bland montrarna. En av gångerna strosade jag in och pratade med en tjej på Argassos monter. Jag kan inte säga att jag hade någon vidare koll på deras utgivning. Men de hade en hel del grafiska romaner av klassiker som ”Dracula”, ”Svindlande höjder” och så vidare. Där hade de två bokpaket till förmånliga priser som jag slog till och köpte. Först var det serien ”Fjärran äventyr” av Paul Stewart och Chris Riddell. Det var tre delar för 150 kr istället för 100 kr per bok.

De hade ”slagit in” dem så fint. Böckerna heter ”Fergus Crane” (del ett), ”Corby Flood” (del två) och ”Hugo Pepper” (del tre). Titlarna till trots så är böckerna på svenska. Det andra bokpaketet var tre delar i serien ”Pojkarna på Baker Street” av Anthony Read.

Pojkarna på Baker Street

Det var del ett till tre i serien. Böckerna heter ”Fallet med den försvunne detektiven” (del ett), ”Fallet med den olyckliga tankeläsaren” (del två) och ”Fallet med rubinen från Ranjipur” (del tre). Båda paketen från Argasso kan ju bli bra presenter någon gång i framtiden kanske.

Någon gång under dagen snubblade jag in på X Publishings monter. Det var jättekul att stå och prata med dem. Men det var inte förrän på eftermiddagen som jag sprang in där och faktiskt köpte en bok av dem.

Thrillerliv

Det var boken ”Thrillerliv” av Jessica Johansson (bokbloggare på Ord och inga visor). Förläggaren som jag pratade med tidigare under dagen pratade så otroligt varmt om boken och jag har läst mycket bra om den så det ska bli kul att läsa den. Jessica sprang runt på mässan alla dagarna men jag lyckades inte hitta henne under torsdagen för att få boken signerad utan jag träffade på henne på bokbloggsminglet på fredagen. Då var hon så snäll och signerade boken åt mig. 🙂 Även om ni kanske kan läsa vad hon skrev så förtydligar jag här: ”Till Jenny. Hoppas att du gillar boken! ❤ Jessica Johansson”.

Jag stannade även vid Gilla Böckers monter och pratade lite med dem. Därifrån fick jag med mig denna snygga tygpåse. Sist innan jag begav mig hemåt tittade jag förbi Pocketförlagets monter och såg att man kunde köpa tre Excess-böcker för 150 kr. Jag stod länge och väl och hittade till slut tre stycken som verkade intressanta. Det är ju ett otroligt praktiskt format. Jag har ingen sådan bok sedan tidigare. Men jag tänkte att det kunde vara bra om jag ville ha något att läsa på bussen till och från mässan. Man ville ju inte konka runt på mer än nödvändigt. De här böckerna blev det. Böckerna var ”Mästaren och Margarita” av Michail Bulgakov, ”Sommaren utan män” av Siri Hustvedt och ”Örfilen” av Christos Tsiolkas Dessutom fick man ett fodral och två bokmärken om man köpte tre böcker.     Efter detta var väskan så tung att det var dags att åka hem.

Summering för dagen

Totalt antal införskaffade böcker: 15 st

Totalt antal köpta vöcker: 15 st

Signerade böcker: 2 st

Kommentera

