Mitt bultande hjärta

Mitt bultande hjärta

Titel: Mitt bultande hjärta
Författare: Alf Kjetil Walgermo
Förlag: B. Wahlströms
Typ: Recensionsex
Format: Inbunden
Sidantal: 208
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Norska
Originaltitel: Mitt bankande hjarte
Översättare: Ylva Kempe
Utläst: 10 oktober 2013
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON
Amanda och Jenny är bästa vänner. De går i åttan och är nästan 14 år. David är en mycket intressant kille enligt Amanda. Han började nyligen i parallellklassen. Han verkar intresserad av henne. Det blir sommarlov och de träffas på midsommar. Men något händer med Amanda och hon körs i ilfart till sjukhuset. Det är något fel på hennes hjärta …
Början var lite tråkig, men efterhand blev detta en riktigt bra bok. Ja, det är en flummig kärlekshistoria med tonåringar. Men när sjukdomen är ett faktum förändras berättelsen på många sätt, inte bara på de mest uppenbara sätten. Det blir till en berättelse om hur man hanterar livet när man står inför döden. Man får se alla stadier innan acceptansen sätter in. Det kan vara en bra bok att läsa om man ska prata om så allvarliga saker som döden och hur man kan reagera på den.
Det är en mycket läsvärd bok bara man inte ger upp den för lätt. Jag kan varmt rekommendera boken till vuxen som ungdom. 🙂

Kommentera

