Halvblod

Halvblod (Halvblodstrilogin, #1)

Titel: Halvblod
Författare: Sofie Trinh Johansson
Serie: Halvblodstrilogin, #1
Förlag: Mörkersdottir förlag
Typ: Recensionsex
Format: Häftad
Sidantal: 663
Läst på språk: Svenska (=originalsrpåk)
Utläst: 1 november 2013
Utmaningar: Tre på tre, #3; Skräckläs 2013, #2; The Chaos Challenge, #9
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, pocket, häftad), Bokia (e-bok, pocket, häftad), Bokus (e-bok, pocket, häftad), CDON (e-bok, pocket, häftad), Mörkerdottir förlag (e-bok, pocket, häftad)

 

Aveline bor på Mallorca, nära Puerto Alcudia. Hon är hjärtsjuk. Men det visar sig finnas en annan förklaring till ”hjärtproblemen” … En dag vänds hela Avelines värld upp och ner. Flykten börjar.

 

Jag kan ju börja med det jag inte gillade med boken. Det var en hel del störande korrfel som ord som saknades, konstig formatering, konstiga formuleringar, med mera. I övrigt var det inte så mycket som var negativt med boken. 🙂

Spänning, träning och flykt varvas i en bra blandning. Sen kommer det in känslopartier av olika slag i rätt sammanhang som faktiskt gör sig otroligt bra i texten.

Boken kändes inte så trög som många böcker kan göra när de är del ett i en serie eller trilogi. Det var bara de första 40 sidorna som var lite tröga sen hände det saker hela tiden.

Genom boken får man får följa Avelines fysiska och känslomässiga utveckling/mognad. Det är en intressant resa att få vara med på som läsare. En del gånger blir man irriterad på hennes naivitet och barnslighet och en del gånger tycker man sig nästan känna igen sig själv i vad hon tänker.

Hon verkar nästen blind ibland trots sina ”talanger”.

Jag trodde att jag skulle bli besviken på boken på grund av att jag hade väldigt höga förväntningar på den efter att ha hört mycket gott om den. Men jag gillade den jättemycket och kan knappt vänta tills jag börjar läsa nästa del i trilogin.

Det ska bli spännande att sätta tänderna i nästa del snart. Den ligger så fint i hyllan och väntar på att bli läst. 🙂

 

Tack för en underbart bra bok, Mörkersdottir förlag och Sofie Trinh Johansson!

One thought on “Halvblod”

Kommentera

