Liten parlör för älskande

Liten parlör för älskande

Titel: Liten parlör för älskande
Författare: David Levithan
Förlag: X Publishing
Typ: Recensionsex
Format: Danskt band
Sidantal: 215
Läst på språk: Svenska
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Lover’s Dictionary
Översättare: Elisabeth Helms
Utläst: 6 november 2013
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

 

Läsaren får följa jag och du i form av korta ögonblicksbilder som hör ihop med ett ord som i en ordbok. Det berättas allt från första dejten, deras kärleksliv till hur deras förhållande utvecklas, med mera.

 

Vilket språk! Det känns som att varje ord, mening är välgenomtänkt innan den skrevs ner. Det verkar vara en mycket välskriven bok med ett vackert språk emellanåt.

Berättelsen i dig är fin, underbar, chockerande och hjärtslitande på samma gång. En del gånger känner man igen sig ibland inte. Alla har ju inte råkat ut för allt i sina förhållanden.

Detta är en bok som är skriven på ett mycket annorlunda sätt. Det var intressant och kul att läsa den på det sättet. Jag har aldrig sett/läst en bok som skrivits i form av en ordbok förutom en riktigt/ren ordbok då.

Om jag inte är har helt fel räknas den här boken som crossoverlitteratur, alltså den riktar sig till folk i sena tonåren och i början av 20-års åldern. Men jag tycker att den passar alla bara man har ett öppet sinne för hur böcker kan skrivas. Det är ju lite speciellt att läsa boken. Jag kan varmt rekommendera den till alla!
SPOILERVARNING! (Markera texten under varningen för att läsa den.)
Jag undrar hur det faktiskt gick för paret. Gjorde de slut? Är de fortfarande ihop? Ska de ha barn? Det mumlades ju något om det i förbifarten.

Det hade varit kul att få läsa mer om paret i boken …

 

Tack för en underbar bok och läsning, X Publishing!

Kommentera

