KoMo

Komo

Titel: KoMo
Författare: Pontus Joakim Olofsson
Förlag: Styxx Fantasy
Typ: Recensionsex
Format: Häftad
Sidantal: 430
Läst på språk: Svenska (=originalspråk)
Utläst: 22 november 2013
Utmaningar: Skräckläs 2013, #6; The Chaos Challenge, #32
Mitt betyg: 
Finns att köpa på: Adlibris (e-bok, fysisk bok), Bokia (e-bok, fysisk bok), Bokus (e-bok, fysisk bok), CDON (e-bok, fysisk bok)

 

Kattarina, 32 år, jobbar som psykiater på Rehm-kliniken i Zürich, tror hon. Berättelsen verkar utspela sig i någon slags framtid med robotar, drönare, extremt komplicerade låssystem på dörrar, etc. Det har tydligen sprängts en atombomb över Europa för några år sen.

Kattarina träffar en man som heter Jasper. Han ska hjälpa henne minnas. Men vem är han?

 

Jag måste ta med ett citat som jag gillade: ”Jag slickar på skärmen för att få tillgång till systemets säkerhetsfilter. Trident-logic-systemet analyserar min saliv …” (s. 79) Att de verkar använda väldigt avancerade datorer, robotar och maskiner är tyvärr det enda som jag tycker är kul och intressant med boken.

 

Det är en del korrekturfel här och var i boken i form av konstiga meningar och detta stör  åtminstone min läsning en del.

 

Boken är lite sisådär. Jag vet inte om den är trögläst på grund av att jag har varit sjuk eller för att berättelsen är lite småtråkig emellanåt. Den börjar nästan bli så tråkig att jag funderar på om jag ska läsa klart boken. Detta var en kommentar som jag skrev när jag hade läst ungefär halva boken.

 

Efter att ha läst klart den skrev jag följande anteckning om boken:

Nja, det var en skum berättelse. Utifrån baksidetexten så verkade boken jättebra och intressant. Men nu efter att ha läst klart den känner jag inte alls likadant. Det fanns tillfällen när jag faktiskt funderade på att inte läsa klart boken men just vid de tillfällena så hände något som fångade mig och ändå fick mig att läsa klart boken till slut. Kort och gott kan man säga att detta inte var en bok för mig, tyvärr.

 

Tack för recexet trots allt, Styxx Fantasy!

Kommentera

